Ostas transports

Ostas transports

Pielietojuma nozare – kravu pārkraušana no ritošā sastāva

  • beramkravu iekārtās – ar beramkravu (ogles, rūda, u.c.);
  • cisternās – priekš naftas un tās produktiem;
  • konteineru vedējos – priekš konteineriem;
  • pasažieru parsēdināšana no ritošā sastāva uz kuģi;

galvenās īpašības

  • ostas izvietošana: uz jūras sēkļa atklātā jūrā;
  • jūras un ostas dabiskais dziļums: 20-30m un vairāk;
  • atdalīt ostu no krasta: 1-10km un vairāk, gan teritālajos ūdeņos un ārpus tiem;
  • kravas pārkraušanas apjoms: līdz 250 milj. tonnu gadā;
  • tranzītpasažieru skaits: no 1 milj. cilvēka gadā;
  • ostas cena, bez piebraucamā ceļa iekļaušanas cenā, ritošā sastāvā, iekraušanas un izkraušanas terminaliem, infrastruktūras: no 10 milj USD.

konkurējošās priekšrocības

  1. Iespēja organizēt piestātnes ar dziļumu 20 metri un vairāk, izmantojot dabisko jūras dziļumu;
  2. Nav nepieciešama plaša un dārga ostas teritorija krastā, kā parasti ar trauslu ekosistēmu;
  3. Būvniecības kapitālo izmaksu samazināšana;
    • uz bagarēšanas rēķina, neveidojot dziļūdens akvatoriju priekš prāmju un krāvēju kuģu piekļūšanas;
    • nav vajadzīga piestātnes siena, kas ir vajadzīga kuģu pietauvošanai un krasta izskalošanai;
    • uz tā rēķina, ka nav vajadzīgi mākslīgi jūras pieejas kanāli akvatorijā un ostā.
  4. Eksplautāciju izdevumu samazināšana:
    • vienkāršojot kuģu ienākšanu ar lielu iesēdienu salīdzinot ar tradicionālajām ostām;
    • samazinot kuģu dīkstāves pārkraušanai un pasažieru pārvešanai;
    • samazinot tēriņus uz loča atbalstu;
    • uzlabojot loģistiku beramkravas saskaņā ar šādu shēmu: “ieguves vieta-ritošais sastāvs-balkers”, tradicionālās shēmas vietā “ieguves vieta-ritošais sastāvs-izkraušana krasta noliktavā-iekraušana no krasta noliktavas citā ritošajā sastāvā-transportēšana uz pietauvošanās vietu-pārkraušana uz balkeru”;
    • uz elektrības un degvielas samazinājuma rēķina;
    • uz apkalpojošā personāla samazināšanas rēķina un to algu izmaksām;
    • uz iekraušanas/izkraušanas darbu automatizācijas rēķina;
    • uz ostas remontdarbu veikšanas samazinājuma.
  5. Kravas kvalitātes uzlabošana, it īpaši beramkravas (rūda, ogles, u.c.)un to pārdošanas vērtības palielināšana, jo tiek ieekonomēts uz pārkraušanas procesiem;
  6. Uzticamības un drošības paaugstinājums atrodoties uz jūras plaukta visos gadalaikos salīdzinājumā ar krasta ostām;
  7. Ekoloģiskums:
    • zems resursu un erģijas patēriņš visos ostas dzīves ciklos (projektēšana, celtniecība, eksplautācija un demontāža);
    • jūras osta neizjauc vietas reljefu, biogeocenozi, un bioloģisko daudzveidību krasta teritorijas apkārtnē;
    • neesot lielapjoma atklātās noliktavas un beramkravu kaudzes krastā (rūda, ogles, u.c.) un piekrastes teritorijas, kas tiek aizmēslotas ar to pašu;
  8. Jūras osta nepārkāpj:
    • esošo dabisko ūdeņu kustību un vispārējās straumes;
    • dabīga jūras iemītnieku un zivju migrāciju;
    • jūras dibena, akvatorija un ostas biogeocenozi un bioloģisko daudzveidību;
  9. Uzticamība un drošība:
    • cunami un plūdi atklātā jūrā nav draudi, jo viļņu augstums reti pārsniedz vienu metru;
    • viļņi atklātā jūrā ir zemāki un tie kuģiem ir mazāk bīstami, nekā atrodoties pie krasta;
    • augsta izturība pret vandālismu un teroraktiem.