SkyWay vs skeptiķi

Tikai godīgi ir padalītiesShare on Facebook2Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on VKPin on Pinterest0

Izejot ceļu no sākuma līdz pašreizējam brīdim, SkyWay projekts deva atbildes uz lielāko daļu skeptiķu jautājumu. Tomēr, jautājumi un pretenzijas ir palikušas. Tā būs vienmēr. Lidmašīnas lido, bet daudzi turpina teikt – “lidmašīnas krīt.” Cilvēks iekaroja kosmosu, bet gadās, ka daži cilvēki apgalvo – “tas ir mīts, zeme ir plakana”. No teorētiskā viedokļa šiem iebildumiem, iespējams, ir nozīme. No praktiskā – tie ir nenozīmīgi. Šodien, kad SkyWay jau iziet sistēmas galveno elementu pieņemšanas pārbaudi, projekts ir gatavs atbildēt uz visiem jautājumiem. Vispirms mēs apkopojām un sniedzam atbildes uz dažām no sliktākajām kritikas piezīmēm. Kā epigrāfu mēs citējam frāzi, ko piedēvē vienam no asprātīgākajiem cilvēkiem D.Sviftam:

“Kad pasaulē parādās ģēnijs, jūs viņu varat atpazīt vien ar to, ka visi cietpauri apvienojas cīņā pret viņu.”

“Uzbūvēja ne to, ko iepriekš deklarēja. EkoTehnoParka eksperimentālajās trasēs nav nekādu SkyWay tehnoloģijas galveno sastāvdaļu – betons sliedēs, stīgas, sliedes galva uc, trašu starpposmi ir pārāk lieli, transports ir trokšņains … “

EkoFestā, kas notika 2017. gada 1. jūlijā EkoTehnoParkā (ETP), piedalījās aptuveni 5000 cilvēku. Foto un video uzņemšana demonstrēšanas un sertifikācijas centra teritorijā nebija aizliegta: ikviens varēja sīkākajās detaļās izpētīt trašu, enkura un starpposma balstu, pārmiju elementus un pārliecinieties, ka viss SkyWay ir savā vietā. Turklāt, būvniecības galvenos posmus sīki aprakstīja kompānijas informācijas dienests. Visām runām par betona un stīgu trūkumu sliedes iekšienē, patiesībā nav reāla pamata, un tas ir tikai tīkla komentētāju iztēles produkts.

Ceļa struktūras ieliekumi vieglās pilsētas trases ceļa posmā pilnībā atbilst paredzētajiem parametriem. Stīgu sliedei ir dažādi stingruma parametri, atkarībā no tās konstrukcijas varianta (elastīga, daļēji elastīga, stingra) un, lielā mērā, tērauda stiepļu-stīgu, kā arī tērauda korpusa nospriegojuma pakāpes, kas arī nosaka ceļa struktūras ieliekuma rādītājus. SkyWay speciālisti testēja dažādus izmēģinājuma trašu darbības režīmus, kuros bija dažāda stīgu spriedzes pakāpe, līdz ar to stīgu sliedes ieliekums nebija statisks, bet mainījās. Tagad stīgu sliežu ieliekums visos pārbaudāmajos trases posmos nodrošina transportlīdzekļu kustībai izvirzītās prasības, kas nodrošina ērtus pasažieru pārvadājumus.

Sliedes galva. Stīgu sliedes var izgatavot dažādos veidos, atkarībā no slodzes un konkrētiem ekspluatācijas apstākļiem, tajā skaitā, piemēram, gan ar tērauda galvu, kas ir uzmontēta tās korpusam, gan bez tās. Tērauda galvai nav obligāti jāizskatās kā atsevišķam konstrukcijas elementam – vispirms ar sliedes galvu ir domāta plakana tērauda virsma (plakne), uz kuras balstās un pa kuru ripo tērauda ritenis.

Tā kā ETP eksperimentālo trašu būvniecībai tiek izmantotas augstas izturības tērauda markas, papildus uzmetinātas tērauda galvas uzstādīšana šajā posmā tiek uzskatīta par nelietderīgu – tā nedos nekādu efektu, tikai sadārdzinās šo procesu.   EkoTehnoParks, kur ir uzbūvētas SkyWay trases – testēšanas un demonstrēšanas centrs. Slodzes uz ceļa struktūru šeit ir zemākas, nekā konstrukcijās, kuras izmanto komerciāliem pārvadājumiem. Pārvadājumi šeit ir reti, tāpēc ceļa struktūras nolietojums būs niecīgs. Sliedes galvas, kā atsevišķa stīgu sistēmas elementa uzstādīšanas, izmaksas pašreizējā attīstības stadijā nav lietderīgas. Primārais uzdevums – parādīt tādu sistēmu darba spējas, kurās iepriekš nospriegoti elementi – stīgas – ir estakāde, sliede, tērauda troses sliedes iekšienē un, zināmā mērā, sliedes betona pildviela.

SkyWay ritošā sastāva trokšņa līmenis ir zemāks, nekā tādā populārā sabiedriskā transporta veidā, kā tramvajs. Darbs pie trokšņu samazināšanas turpinās, ritošais sastāvs kļūst arvien klusāks.

“SkyWay Tehnoloģija ārēji ir ļoti līdzīga ar Müller’s Aerobus, kas tika uzbūvēta Vācijā vēl 70.-tajos gados, tomēr tā nekļuva pieprasīta transporta pakalpojumu tirgū. Ja līdzīga tehnoloģija izrādījās nevajadzīga, tad kāpēc SkyWay gaida panākumus? “

Patiešām, piekaramie viensliežu ceļi pasažieru pārvadāšanai ir zināmi jau sen un Anatolijs Junickis nav pirmais, kurš ierosināja estakādes transporta veidu. Vēl 1901. gada 1. martā tika nodota ekspluatācijā estakādes tipa transporta sistēma Vupertāles pilsētā. Šveices inženiera Gerharda Müllera estakādes tipa piekaramo sistēmu ÖPNV-Aerobus var nosaukt par ārēji līdzīgu ar vienu no Junicka pilsētas piekaramā transporta kompleksa iemiesojuma variantiem. Tomēr, tie ir līdzīgi tikai ārēji (ritenis ripo pa sliedi, nevis pa trosi): detalizēti iepazīstoties ar šīm sistēmām, tiek konstatētas vairākas nopietnas konstruktīvas atšķirības. Junickis ir maksimāli pilnveidojis estakādes transportu, radījis sistēmu, kas ir optimāla no fizikas likumu viedokļa. No Müllera sistēmas SkyWay atšķir kaut vai šādas īpašības:

ÖPNV-Aerobus ceļa struktūras konstrukcijas materiāls ir alumīnija sakausējums (“avial”), bet SkyWay – tērauds. Šī ir viena no galvenajām atšķirībām: tērauds, salīdzinot ar alumīnija sakausējumu, ir vairāk izturīgs un elastīgāks materiāls, ar zemāku siltuma izplešanās koeficientu un augstu nospriegojuma izturības limitu. Turklāt, tērauda konstrukciju ražošana ir daudz lētāka, nekā alumīnija.

Transportlīdzekļu kustības ātrums SkyWay sistēmā ir līdz 500 km / h, Müllera – 35 km / h.

Müllers realizēja tikai vienu ceļa struktūras variantu – vieglo nokareno, kas balstās uz troses. Junickis no šīs shēmas atteicās – vieglā ceļa struktūra uz 5 kilometrus gariem posmiem būs pašnesoša un tā nav jāatbalsta šajā posmā. Turklāt, Junickis īstenoja vēl divus stīgu sliežu estakādes veidus: ar puscieto sliedi un ar cieto sliedi – stīgu fermu, kas nodrošinās ātrumu līdz 500 km / h.

Aerodinamika. Müllera transporta sistēmas vagoniem nebija aerodinamiskas formas. Sākotnēji šī funkcija var šķist nenozīmīga, jo Aerobus ritošais sastāvs pārvietojās ar ātrumu līdz 40 km / h. Taču, ja mēs runājam par ātrgaitas pārvadājumiem (Junicka sistēmā no 150 līdz 500 km/h), tad šajā gadījumā, līdz 90% (un vairāk) enerģijas tiks patērēti tieši gaisa “izspiešanai”. SkyWay aerodinamikas koeficients CX ir 7-8 reizes mazāks nekā Müllera sistēmā. Tik pat reizes mazāk jaudīgs dzinējs būs nepieciešams junibusam ātrgaitas satiksmē.

Šasijas konstrukcija. Ritošā pāra “cilindrisks tērauda ritenis – plakana tērauda sliedes galva” pielietošana SkyWay nodrošina daudzreiz mazāku rites pretestību un daudz lielāku ceļa ilgmūžību, nekā Müller alumīnija sliedei ar riteņa dzelzceļa balstu uz sliedes galvas.

Kopējais Müller sistēmas materiāla patēriņš ir ievērojami lielāks, nekā SkyWay. Turklāt, alumīnija sakausējums, no kura izgatavoti Müller ceļa struktūras konstrukcijas elementi, lai arī vieglāks, taču daudz dārgāks, nekā tērauds.

Ceļa struktūras konstrukcija. Müllera transporta sistēmā sliede bija piekārta pie iepriekš nospriegota nesošā kabeļa, ar diametru 52 mm, kas savukārt bija piekārts uz piloniem, līdzīgi vanšu tiltu konstrukcijai (viens no slavenākajiem ir “Zelta vārti” Sanfrancisko). Stīgu transporta sistēmās iepriekš nospriegoti tērauda elementi (“stīgas”) atrodas sliedes korpusa iekšpusē, kas ļauj izveidot vieglas un izturīgas konstrukcijas ar ievērojami zemākām būvniecības un ekspluatācijas izmaksām.

Atšķirība starp Müllera Aerobusu un stīgu transportu ir tikpat būtiska, kā mūsdienu automašīnām un Forda T Modelim no gadsimta sākuma: tehnoloģijas ir aizsteigušās tālu uz priekšu, un tagad otrā līmeņa transporta idejas iemiesošana ir daudz labāk izstrādāta un pielāgota mūsdienu apstākļiem. Faktiski, vienīgā lieta, kas vieno šīs divas transporta sistēma – tā ir ideja pārvietoties virs zemes virsmas, bet praktiskie tehniskie risinājumi ir pilnīgi atšķirīgi.

Tās ne tuvu ir visas atšķirības, bet tas ir pietiekami, lai “sajust atšķirību”. Runājot par pieprasījuma trūkumu šādu transporta sistēmu tirgū, mēs varam teikt: Müller transporta sistēma apsteidza savu laiku un bija pārāk novatoriska, bet pilsētās 70. gados vēl nebija samilzušas tik nopietnas transporta problēmas, tādēļ transporta nozare pamatojās uz ierastu un labi zināmu sabiedriskā transporta veidu attīstību. Automobiļu ražošanas apjoms 2012. gadā, salīdzinājumā ar 1970. gadu, ir palielinājies 2,8 reizes. Attiecīgi, pašlaik pilsētu transporta problēmas ir daudz nopietnākas, nekā 1975. gadā, un lielas pilsētas iedzīvotājam ir pietiekami palūkoties pa logu, lai par to pārliecinātos. Iedomājieties SkyWay sistēmas, kas apkalpo jūsu transporta vajadzības, un šaubas par šo sistēmu pieprasījumu pašas par sevi pazudīs. SkyWay laiks neatnāca vakar, tas var aiziet prom rīt, kad tiks izgudrotas teleportācijas sistēmas. SkyWay laiks ir – šodien…

Ja tas nepārliecināja skeptiķus un nelabvēļus par Müllera un Junicka sistēmu atšķirībām, tad ļaujiet viņiem atbildēt uz jautājumu: Ar ko atšķiras no “Zaporožets” no “Bugatti”, tādi paši 4 apaļi riteņi pneimatiskajās riepās, tāda pati apaļā stūre, iekšdedzes dzinējs, bremžu sistēma utt. Ja tiks konstatētas atšķirības, dariet mums zināmu …

Mēs liekam daudzpunktu, jo tie nav visi jautājumi. SkyWay Informācijas pakalpojumu dienests turpinās sekot kritikai un ar laiku sniegs atbildes uz visiem saprātīgiem, kaut nedaudz pamatotiem iebildumiem.

Tikai godīgi ir padalītiesShare on Facebook2Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on VKPin on Pinterest0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *