Negadījums EkoTehnoParkā apstiprina virkni SkyWay sistēmas priekšrocību

Tikai godīgi ir padalītiesShare on Facebook3Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on VKPin on Pinterest0

15 decembrī plkst. 15:31 pēc Minskas laika, SkyWay demonstrēšanas un sertifikācijas centrā EkoTehnoParkā notika nelaimes gadījums. SkyWay ritošā sastāva gaitas izmēģinājumu laikā, junibusa (14-vietīga transportlīdzekļa prototips pilsētas pasažieru pārvadājumiem) trasē iebrauca ekskavators – iekrāvējs. Notika sadursme, kā rezultātā cieta trīs projektēšanas organizācijas AS “Stīgu Tehnoloģijas” darbinieki Iekrāvēja vadītājs tika nogādāts intensīvās terapijas nodaļā, otrs cietušais tika hospitalizēts ar aizdomām par smadzeņu satricinājumu, bet trešais, pēc medicīniskās izmeklēšanas, tika aizsūtīts mājās no notikuma vietas.

Saskaņā ar informāciju, 17.decembrī plkst. 16:30, iekrāvēja vadītāja veselības stāvoklis ir stabilizējies. AS “Stīgu tehnoloģijas” darbinieks, kurš guva krūšu kurvja orgānu traumu, ir pie apziņas un jau ir saticies ar radiniekiem. Vistuvākajā laikā viņš no intensīvās terapijas nodaļas tiks pārvests uz krūšu ķirurģijas nodaļu. AS “Stīgu tehnoloģijas” vadība uztur sakarus ar cietušā ģimeni.

Negadījums, kas noticis, ir pirmais un vienīgais šāda veida notikums SkyWay vēsturē. Tomēr tas nav vienīgais gadījums, kad jaunu transporta veidu testēšanas laikā notiek nelaimes gadījumi, kas nes zaudējumus kompānijām un to darbinieku veselībai. Īsāk par to, kas šajā gadījumā kopīgs ar citiem līdzīgiem incidentiem un ar ko tie atšķiras.

  1. gada 10. jūlijā Čārlzs Rolls, kurš kopā ar Henriju Rois nodibināja Rolls-Royce, uzstādīja jaunu horizontālo vadības stūri savam Raita franču divplāksnim. 1910. gada 12. jūlijā Bornmutā, tikai 20 pēdu (6 m) augstumā, lidmašīna izjuka gaisā; Rolls nomira, kļūstot par pirmo britu avārijas upuri.

Pasaulē pirmās privātās kompānijas, kas izstrādāja SpaceX kosmosa transportlīdzekļus, raķetes pacelšanās un nosēšanās mēģinājumos eksplodēja vairāk kā 10 reizes. Negadījumu rašanās iemesli bija raķešu konstrukcijā, kas bija jāuzlabo pēc katras jaunas neveiksmes. Šajās kosmosa sacīkstēs kompānija zaudēja kosmiskas naudas summas. Tikai viens Falcon 9 sprādziens 2015. gadā izmaksāja SpaceX 260 miljonus ASV dolāru.

Visspilgtākais nelaimes gadījums jaunu transporta sistēmu – magnētiskā spilvena vilciena testēšanā – notika 2006. gada septembrī Vācijā, lai gan šāds ritošais sastāvs jau vairākus gadus tika ekspluatēts Ķīnas “Šanhaja-lidosta” līnijā. Magnētiskās levitācijas vilciena prototips ar ātrumu 200 km / h uz braukšanas ceļa sadūrās ar tehniskās apkopes automašīnu, kas piederēja kompānijai – izstrādātājam, ceļa attīrīšanai (no sniega, ledus, lapām, koku zariem utt.). Bojā gāja 23 cilvēki. Lielākā daļa bojā gājušo bija uzņēmuma -izstrādātāja darbinieki.

Kā noskaidrojās izmeklēšanas laikā, transportlīdzeklis, ar kuru sadūrās vilciens, katru dienu veica testa laukuma attīrīšanu, taču tam nebija jābūt tur vilciena pārvietošanās laikā. Kā galvenaie traģēdijas cēloņi tika nosaukti: cilvēciskais faktors un radiosakaru sistēmas kļūme.

Jaunu transporta veidu testēšana ietver papildu riskus, jo izmēģinājumu reglaments nevar paredzēt visus iespējamos fors – mažora apstākļus. Pat atstrādātā jaunu automobiļu modeļu testēšanā, negadījumi joprojām notiek. Tikai daži piemēri: testa braucienos 2014. gada jūlijā aizdegās jauns kompānijas Honda sporta automobiļa modelis. Šī paša gada janvārī avārijā nokļuva testētais BMW i8 modelis. Šajos gadījumos testa piloti necieta, taču šādi incidenti ne vienmēr ir bez upuriem. 2009. gada 13. martā jaunā automobiļa modeļa testēšanā gāja bojā kompānijas Porshe testu pilots. 2016. gada 9. septembrī, testējot jaunu Mitsubishi automobili, gāja bojā Krievijas braucējs. Diemžēl šādas traģēdijas notiek.

EkoTehnoParkā notikušais negadījums ievērojami atšķiras no traģiskajām epizodēm, kas minētas kā piemēri. Jau tagad var apgalvot, ka incidenta cēloņi ir ārēji un nav saistīti ar testējamo transporta sistēmu pamatīpašībām.

Laikā, kad notika nelaimes gadījums, tika pārbaudīta junibusa piekare. Testētāji fiksēja transportlīdzekļa gaitas līganuma rādītājus. Automātikas, kura varēja palīdzēt izvairīties no sadursmes, darbība bija ierobežota. Vēl viens nozīmīgs faktors, kas noveda pie negadījuma, bija trases struktūras augstums testa vietā. Tas ir izveidots, vadoties no tā, lai būtu ērti izmēģinātājiem piekļūt trasei un potenciālajiem klientiem demonstrēt sistēmas darbu. Citiem vārdiem, EkoTehnoParkā ceļa konstrukcija ir speciāli izveidota zemāk, nekā tas ir nepieciešams pilsētas apstākļos, kur citi, tostarp lielu gabarītu, transportlīdzekļi var brīvi pārvietoties zem braucošajiem junibusiem. Komerciālajos projektos, kur estakāde tiek veidota, ņemot vērā visas šīs prasības, šāda situācija nevar rasties.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Negadījums apstiprināja vairākus citus būtiskus SkyWay transporta sistēmas drošības raksturlielumus. Neraugoties uz lielo trieciena spēku, kad junibuss sadūrās ar ekskavatoru-iekrāvēju, junibuss palika uz ceļa struktūras, kas apstiprina pretnobraukšanas sistēmas uzticamību. Transportlīdzekļa šasija saglabāja darboties spēju, un junibuss pēc sadursmes turpināja pārvietoties. Ceļa struktūra necieta.

Iemeslus tam, kāpēc junibusa ceļā parādījās iekrāvējs, pašlaik noskaidro Valsts komitejas tiesas ekspertīžu pārvaldes Minskas nodaļa,  kopā ar AS “Stīgu tehnoloģijas”. Tomēr ir acīmredzams, ka noteicošais šajā situācijā bija cilvēka faktors, kas saistīts ar faktu, ka sauszemes, manuāli vadāms transports pēc būtības ir paaugstinātas bīstamības avots. Šis gadījums kārtējo reizi apstiprina, ka autotransporta satiksme ir visbīstamākā. Katru gadu pasaules ceļos iet bojā aptuveni 1,2 miljoni cilvēku, vairāk nekā 10 miljoni cilvēku gūst traumas, kļūst par invalīdiem un kropļiem un katru gadu priekšlaicīgi mirst miljoni cilvēku. Šie skaitļi parāda nepieciešamību pēc iespējas ātrāk izveidot drošākas, inovatīvas transporta sistēmas.

Fotoattēli no notikuma vietas: hi-news.ru, itv.com

 

Tikai godīgi ir padalītiesShare on Facebook3Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on VKPin on Pinterest0

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *